İKSV tarafından Koç Grubu ana sponsorluğunda düzenlenen 15. İstanbul Bienali kapsamında Üsküdar Bağlarbaşı’ndaki Abdülmecid Efendi Köşkü’nde sergilenen Ömer Koç koleksiyonu eserlerine 4-5 kişilik bir grup tarafından saldırı düzenlendi.
İşte o anlar;
Nilhan Osmanoğlu Hedef Gösterdi, Gericiler Saldırdı
Abdülmecid Efendi Köşkü’ne saat 14.00 sıralarında gelen saldırgan grup, birinci kattaki sergi alanında olay çıkardı. Önünde özel güvenlik görevlisinin beklediği Ron Mueck’e ait “Hırka Altındaki Adam” heykelinin önüne gelen grup eseri tahrip etmek istedi. Saldırıyı önlemeye çalışan güvenlik görevlisini itekleyerek yere düşüren saldırganlar diğer güvenlik görevlilerin müdahalesiyle heykelden birkaç metre uzaklaştırıldı. Bu sırada “Laiklik bu mu?” , “Bu memleket sizin yüzünüzden bu hale geldi” , “Burada bunlar sergilenemez” diye bağıran grubun etrafını güvenlikçiler çevirdi.
Vatandaşlar saldırıyı alkışlayarak protesto etti
Grup, eserlere karşı saldırıyı sürdürmek isterken, sergiyi gezmeye gelen vatandaşlar alkış tutarak saldırıyı protesto etti. Vatandaşlar, “Görmek istemiyorsanız gelmeyin. Dışarı, dışarı” sözleriyle alkışla tempo tuttular. Saldırganlar yaklaşık 15 dakika süren arbedenin ardından eserin sergilendiği salondaki kapıdan bahçeye çıkarıldılar.
Polise teslim edilen saldırganlar 2. kez saldırdı
T24’ün haberine göre; olayın ardından bir saldırı daha düzenlendi. Sabah saatlerinde yapılan ilk saldırıyı düzenleyenleri polise teslim ettiklerini belirten güvenlik görevlileri, “Ancak bu tip saldırganlar serbest bırakılıyor. Bir yaptırım uygulanmıyor” sözleriyle yakındı.
Güvenlik görevlileri, saldırganların, köşk içinde ısınma amaçlı yapılan şömine benzeri yapıyı ‘mimber’ sandıklarını da dile getirdiler.
Abdülhamid’in torunu hedef göstermişti
Abdülhamid’in torunlarından Nilhan Osmanoğlu, sosyal medyada hesabından sergiyi hedef göstermişti. Saldırıda hedef alınan “Hırka Altındaki Adam” heykelinin fotoğrafını da paylaşan Nilhan Osmanoğlu, “Son Halife Abdülmecid’in evinde Koç tarafından açılan sergi durdurulmalı! Kuzguncuk’ta bulunan sergide sanat adı altında ‘rezalet’!!!” mesajını paylaşmıştı.
İşte o mesaj:
Abdülmecid’in tablosu gündemde
Saldırının ardından Abdülmecid’in bugüne kadar nerede olduğu bilinmeyen ve birçok makale ile röportaja konu olan ‘Avluda Kadınlar’ tablosu hatırlatıldı.
İşte o tablo:
Tablo, 1 milyon 600 bin liraya alıcı bulmuştu.
Tablo, müzayedeye telefon aracılığıyla katılan bir alıcı tarafından satın alındı. Eski Türkçe imzalı, hicri 1315 (M. 1899) tarihli, tuval üzerine yağlıboya ve 117×177 cm. ebatlarındaki ‘Avluda Kadınlar’ tablosunu Abdülmecid 31 yaşında yapmıştı.
KÖŞK’ÜN TARİHİ
Geç Osmanlı mimarisinin görkemli örneklerinden olan Abdülmecid Efendi Köşkü, 19. yüzyıl sonralarında Mısır, Hıdiv-i İsmail Paşa tarafından av köşkü olarak yaptırıldı. Mimarı kesin olarak bilinmeyen, ancak Vallaury’ye atfedilen eser Sultan 2. Abdülhamid tarafından satın alındı ve yeğeni Abdülmecid Efendi’ye devredildi.
Osmanlı İmparatorluğu’nun son halifesi olan ve sanata düşkünlüğüyle bilinen, resimleri Türk resim tarihine geçen Abdülmecid Efendi, köşkü yazlık olarak ve sanat çalışmaları, sanat toplantıları için kullandı. Nü eserleriyle de bilinen Abdülmecid Efendi halifeliğin kaldırılmasının (1924) ardından yurt dışına çıkarıldı, öldükten sonra cenazesi Medine’ye nakledildi.
1924 yılında İstanbul Defterdarlığı’na geçen köşk, 1980’li yıllarda Yapı Kredi Bankası’nın kurucusu Kâzım Taşkent tarafından satın alındı, ardından Yapı Kredi Bankası’nı da bünyesine katan Koç Topluluğu’na devredildi. Köşkü restore eden Koç Topluluğu, “Hanedandan Bir Ressam” başlıklı sergiyle Abdülmecid Efendi’nin eserleri eşliğinde köşkü tekrar ziyarete açmıştı.